Beata Mazurek Podróże Moje podróże małe i duże :)

Beata Mazurek Podróże
Praga

Praga jest miastem, które trzeba chociaż raz w swoim życiu odwiedzić. Można ją podzielić na kilka głównych punktów wycieczkowych, Hradczany, Józefów, Stare i nowe miasto.

Po Pradze oczywiście najlepiej poruszać się metrem, które jest naprawdę rewelacyjnym środkiem transportu.Koszt nie jest tani w porównaniu np. do metra Warszawskiego, najlepiej jest wykupić bilet kilkudniowy. Ceny oczywiście się zmieniają, w czerwcu 2011 bilet 1 dniowy kosztował 110czk , 3 dniowy 330 czk.

Jeśli przyjechaliśmy autem, możemy zostawić je pod domem i do metra  dojechać autobusem/tramwajem bądź pozostawić na którymś z parkingów P+R znajdujących się przy metrze . Jeśli wybraliście drugą opcję,  polecam tą stronę, pokazującą ilość wolnych i zajętych miejsc parkingowych.

My osobiście wybraliśmy opcję numer 1 z powodu oczywistego – Piwo :)

Komunikacja w Pradze czynna jest mniej więcej do godz.  1 w nocy – wtedy też przestaje kursować metro i zaczyna się o 4 rano.

Poniżej ogólny  plan metra i tramwajów.

Dla chętnych bardziej szczegółowy plan komunikacji miejskiej w Pradze:

Z jedzeniem nie ma oczywiście problemu, całe miasto oblegają restauracje, bary, kawiarnie i wszelkie inne miejsca gdzie możemy spożyć posiłek.

Nie brakuje tu niczego.

W szczególności chciałabym polecić wam karczmę:  Středověká krčma u Karla Brabantskeho, która znajduje się przy zejściu z Zamku Praskiego na ul. Thunovská 15.

Lokal po za swoim wspaniałym średniowiecznym klimatem, charyzmatyczną obsługą, dobrym jedzeniem i tanim piwem oferuje co weekend niezapomniane show, po więcej informacji zapraszam tutaj.

Hradczany

Głównym punktem Praskich Hradczanów jest oczywiście Zamek. Kompleks zamkowy (największych na świecie tego typu obiektów) jest zespołem budowli pałacowych, urzędowych, kościelnych, fortyfikacyjnych i mieszkalnych we wszystkich stylach architektonicznych.

Bilety możemy wykupić na dwie trasy

długą – Katedra św. Wita

Stary pałac królewski

Historia Praskiego ZamkuBazylika Św. Jerzego

–  Galeria obrazów Praskiego ZamkuWieża ProchowaZłota uliczka

– o ile dobrze pamiętam

krótką- Katedra św. Wita – Stary pałac królewski –  Bazylika Św. Jerzego –  Złota uliczka

My skorzystaliśmy z krótszej wersji, która kosztowała nas 250czk, koszt dłużej był w granicach 350 czk, pozwolenie na zdjęcia, którego postanowiłam nie wykupić 40 czk. Oczywiście w praktycznie każdym miejscu wykupić można audio przewodnika, którego ceny niestety nie pamiętam.

Przy zamku możemy obejrzeć piękne Królewskie ogrody,

zmianę warty – najefektowniejszą o godz. 12 przy głównej bramie – my niestety poszliśmy do bocznej  –

a na końcu złotej uliczki Wieżę Dalibora

i Muzeum Zabawek, którego również nie udało się nam zwiedzić ponieważ akurat zamykano je wcześniej. Dodatkowo, można było – co tez uczyniliśmy – wejść na wieżę Południową Katedry Św. Wita i podziwiać piękną panoramę Pragi za jedyne 150 czk :)

Wycieczkę po  Hradczanach jednak najlepiej zacząć od Lorety,

która  jest  kompleksem barokowych budynków.

W planach mieliśmy również zwiedzenie Wzgórza Petrin pełnego ogrodów i parków. Znajduje się tam wieża widokowa,  kolejka linowa, Labirynt Luster i wzór wieży Eiffla.  Może wrócimy tam przy kolejnej wizycie w Pradze.

Ponieważ większość tych miejsc opisałam w osobnych wpisach tutaj zamieszczę zlepek pozostałych odwiedzonych przez nas miejsc.

Stare Miasto

Nie udało się nam dokładnie zwiedzić Starego Miasta, dlatego nie będę się nad nim rozpisywać.

Większość turystów zaczyna jego  zwiedzanie od Bramy Prochowej.

Oczywiście nie obyło się od zobaczenia zegara astronomicznego z ruchomymi figurkami na Ratuszu, jednak nie udało się nam ani razu trafić na pełną godzinę aby zobaczyć pokaz.

I jeszcze trochę ratusza.

Niewiele mam zdjęć z tego miejsca ponieważ przy tej ilości ludzi naprawdę nie miałam ochoty ich robić.

Na rynku znajduje się oczywiście masa restauracji, budek z jedzeniem (tutaj zwracajcie uwagę na ceny ja tego nie zrobiłam i za 2 porcje paskudnych ziemniaków, z których połowa wylądowała w koszu zapłaciłam 50 zł),  małych muzeów itp.

Nie będę polecać bądź nie tego miejsca bo będąc w Pradze na pewno zdarzy się wam chociażby tamtędy przechodzić.

Muzeum Narodowe i Pałac Lucrena

Jeżeli lubicie takie klimaty i przebywacie w Pradze wystarczająco długo, odwiedzić możecie Muzeum Narodowe. Nam szkoda była czasu na takie atrakcje więc uwieczniłam je tylko z zewnątrz.

Tutaj tez zaczynają się Vaclavske Naměsti z najdroższymi sklepami, hotelami i restauracjami.  Mniej więcej w połowie Placu Wacława znajduje się Pałac Lucerna ze  sklepami, kawiarniami, barami, kinem, teatrem, ponoć najlepsza pora na zwiedzanie go to 22-1 ale nam oczywiście nie było dane zobaczyć go w tych godzinach.

Tańczący Budynek

Jeżeli interesuje was architektura spacerując po Pradze warto zobaczyć Tańczący Budynek. Stoi on przy Rašinovo Nabřeži, zaraz przy Jiraskuv moście.

Widok z Zamku Praskiego.

Ogólnie Praga zachwyciła mnie swoją architekturą, klimatem i mentalnością jej mieszkańców,  mogłabym tam mieszkać :)

Na koniec fontanna chyba z Placu Św. Marcina.